Door gebruik te maken van deze website of door op 'Accepteer' te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies.
+ U bent niet ingelogd: Inloggen

Ts_logo_sinds1921

nAlle boeken

Langs de grenzen van de zorg

Omgaan met psychosociale problemen van jongeren op en rondom school

N. Nicolai, M. Ferber

In toenemende mate worden scholen geconfronteerd met ernstige psychosociale problemen bij allochtone en autochtone jongeren. Goed met deze problemen omgaan is niet altijd simpel. De grenzen tussen school en zorg zijn soms diffuus. Sommige jongeren willen niet naar de reguliere hulpverlening of het aanbod sluit niet aan bij hun vragen. Ook als er wel goede hulpverlening tot stand komt, blijft de jongere op school en is een goede afstemming en samenwerking tussen school en zorg noodzakelijk.

In dit handboek voor leerlingbegeleiders en hulpverleners geven de auteurs handvatten om om te gaan met de meest voorkomende problematiek. Zij maken een duidelijk onderscheid in begeleiding op school en behandeling elders. Leerlingbegeleiders krijgen inzicht in wat er op school gedaan kan worden en wanneer verwezen dient te worden. Er wordt ook stilgestaan bij methodes waarin
jongeren leren zelf hoe ze om moeten gaan met hun klachten en hoe ze op het spoor gezet kunnen worden van effectiever probleemoplossend gedrag. Verder wordt aandacht besteed aan verwijzing (de zogenoemde 'warme overdracht') en de terugkoppeling aan hulpverleners en ouders.

Marion Ferber is voormalig docent/leerlingbegeleider en tegenwoordig werkzaam als preventiecoördinator/casemanager op het gebied van suïcide en zelfbeschadiging bij jongeren bij de GGD Den Haag.
Nelleke Nicolai is psychiater-psychotherapeut, zelfstandig gevestigd in Rotterdam. Zij publiceerde eerder over incest, psychotherapie en gender, de behandeling van
ernstige, vroegkinderlijke trauma's en vrouwenhulpverlening.

Artikel toegevoegd


is in uw winkelmand geplaatst.

Verder winkelen?

Nu bestellen